nieuws en soaps - Reisverslag uit Tulbagh, Zuid-Afrika van Jeannine DAm - WaarBenJij.nu nieuws en soaps - Reisverslag uit Tulbagh, Zuid-Afrika van Jeannine DAm - WaarBenJij.nu

nieuws en soaps

Door: jeannine van dam

Blijf op de hoogte en volg Jeannine

19 December 2009 | Zuid-Afrika, Tulbagh

Zoals eerder gemeld zijn radio en Tv hier baie interessant. Wat ik al niet heb mogen zien en horen: Aids dag (met Zuma's speech live! Reconciliation day (met veel collectes door enthousiaste (witte) jongeren, national responsibility day (dat was de eerste) en dan nog de soaps op tv ook een bron van informatie over waar men hier, altans in de "responsible" media naar streeft. En dan heb je ook nog de afrikaner radio. Wat interessant is om de 2 zenders sabc (engels) en de afrikaner radio over hetzelfde thema te horen, beide hebben veel programma's waarbij iedereen kan inbellen en zijn zegje doen. Op reconciliation day waren de sabc bellers (van allerlei kleur zo te horen) vooral bezig met het thema gooi je het op racisme (do you play the racism card) of neem je zelf verantwoordelijkheid en verwacht je dat ook van anderen. Op de afrikaner radio werd daar niet over gerept, maar moest je er via de here uit zien te komen hoe verzoenend je moest wezen. De eigen verantwoordelijkheid, of blijven steken in afgeven op de ander tegenover het vertrouwen in de here dus.
En dan de soaps sitcoms. Ik heb er 2 gezien. thema van de eerste: Zwarte gelukkig getrouwde kantoorbeambte (laten we hem Jacob noemen)komt opgewonden thuis, de baas komt op bezoek. Zou hij promotie krijgen?? Baas komt met muizige vrouw. Het hoge woord komt er uit: Baas en vrouw kunnen geen kinderen krijgen en willen adopteren. Na lang en rijp beraad kwam Jacob als ideale kandidaat naar voren.. Dus of hij zaaddonor wil worden.. Consternatie.. bij Jacob en vrouw . Allerlei verwikkelingen op kantoor. Jacob wringt zich in allerlei bochten en kruipt onder en achter meubels om de baas te ontwijken en eronder uit te komen, maar het echtpaar blijft hem stalken. Nou ja uiteindelijk komt alles natuurlijk reg..
sitcom 2: Jong urban gemengd stel, hij zwart als de nacht, zij blank als een lelie moet op bezoek bij HAAR ouders. Zij wil niet, want ze zijn zo racist..Hij is de wijste en ze gaan toch. Ongemakkelijke sfeer natuurlijk tijdens het etentje. Hij kondigt aan dat het echt serieus is, de ouders zijn hoogst opgelaten en mompelen wat over nog zo jong, neem de tijd etc etc. Nou ja dat emmert zo een tijdje door. Eind van de aflevering: Stel samen in bed na t etentje en ja hoor Hij vraagt haar kuis ten huwelijk. Zij ka'n het haast niet geloven en zegt ja. Ze zoenen en fading out..

Echt, heel veel mensen doen erg hun best om het experiment ZA te laten slagen.. En ik hoop ook erg dat het gaat lukken. Maar de welstandsverschillen en het verschil in aantal tussen wit en zwart is nog wel ontstellend groot..
Hier n tulbagh bijvoorbeeld is de ene kant van de hoofdstraat té netjes schoon en wit met hotels en guesthouses en leuke kleine winkeltjes en vrij leeg qua mensen, aan de andere kant van de straat waar de supermarkten zijn slingert allerlei vuil op straat en is het stampievol met bijna alleen zwarte mensen. Vandaag nog meer dan normaal w.s. omdat iedereen nu inkopen doet voor kerstmis.
Nu ja nogmaals heel veel groetjes uit tulbagh, waar ik zoals jullie merken vrij over een computer kan beschikken. Jeannine

• 19 December 2009 - 21:02

Marjan:

Hallo schat, wat schrijf je toch fantastisch, ik had geen idee dat je dat ook in je hebt!
    Het is hier HEEL koud.Jammergenoeg is het twee dagen geleden gaan sneeuwen op het nog beginnende ijs en daarmee is de kans verkeken op echt schaatsijs. er wordt wel hier en daar geschaatst en we worden weer gewaarschuwd dat het gevaarlijk is. Maar het zit er niet echt in, het sneeuwlaagje verpest het goed opvriezen, dus onder de sneeuw zit te weinig ijs, we zien regelmatig op de tv allerlei ijsmeesters een sample nemen, maar ze komen niet veel verder dan 2,5 cm hard ijs, niet genoeg..
    dus je hoeft je geen zorgen te maken, je mist niks!
    Verder is vorige week, ik weet niet of je dat te zien hebt gekregen, Berlusconi met een beeldje van de Dom van Milaan in zijn gezicht geslagen door een 'verwarde' (hoe zo verward?) man: alles onder het bloed en neus van B. gebroken. Mijn vriendin Sandra mailde dat ze als kado voor haar vrienden ook een beeldje van de Dom van Milaan wilde kopen, maar ze zijn nergens meer te krijgen, gelijk een symbool van anti-Berlusconi sentiment geworden.
    Veel groetjes!marjan

• 20 December 2009 - 09:53

Irene Andreae:

lieve jeannine,
    het is hier een witte wereld, sprookjesachtig mooi en stil en alles licht op; heel wat fijner dan die sombere dagen die achter ons liggen. Met het ijs wordt het voorlopig niks, allemaal prut in 't emmertje in de tuin. Dan maar kijken naar de vogels, die druk bezig zijn wat brood op te pikken.
    De kerstboom staat, de kaartern zijn bijna allemaal versturd. De diners zijn gepland, dus geen kerststress dit jaar.De eerste kerstdag zitten we met z'n zestienen aan en iedereen maakt iets. Dit jaar hoef ik alleen maar een soepje te maken. Wel een hele grote pan natuurlijk, maar dan kun je je daarop concen treren.
    Ik wens jou nog een hele fijne laatste week toe en zie je in januari.
    Hug, Irene

• 20 December 2009 - 11:51

Elisabeth:

Chère Jeannine,
    Moderne version des grand(e)s voyageur(euse)s.
    Comme dit Marjan, c'est vraiment un plaisir de te lire.

Les soaps et romans policiers sont un excellent révélateur de l'endroit et des gens.

Nouvelles chutes de neige ce matin, j'attends le dégel!

Bz

• 20 December 2009 - 12:39

Betty:

Geweldig Jeannine, je avonturen te kunnen volgen! Even ga ik daar mee stoppen want ik ga een weekje nog meer kou en sneeuw doorstaan in Jutland. Dat zal een bloedserieuze kerst opleveren. Dansen en zingen rond de kerstboom, hoort daarbij.
    Nog heel erg veel reisplezier gewenst, liefs van Betty

• 20 December 2009 - 19:13

Joke:

Ha jeannine,
    Mooi zoals je het beschrijft.
    Door de sneeuw zat ik net 9 uur in de trein van Oss naar Amsterdam. Dus nu wil ik alleen in bad en eten en warm worden en helemaal niks.
    groeten,
    Joke

• 20 December 2009 - 20:02

Irith:

...tja de soap's, ze geven wel weer wat de sociale issues zijn... dus dat is wel grappig...
    kan je zo een hele literatuurlijst op los schieten...

net als de kids ga ik denk ik ook vroeg naar bed - al dat sneeuw - das mooi maar wel koud

• 21 December 2009 - 17:52

Wil:

lieve jeannine, ik ben nu weer helemaal bij. begin erg benieuwd te raken naar je foto's. die landschappen, dat klinkt zo aantrekkelijk..... maar verder ook allemaal erg interessant. en gelukkig kom je veel aardige mensen tegen. die tegenstelling van 'degelijke luxe'(die wij hier nauwelijks tegen komen) en armoede vond ik ook heel bizar. bij mooie, degelijke kwaliteitsspullen denk ik nogal eens aan de winkels in ZA.
    goeie reis verder, liefs, wil

• 25 December 2009 - 18:13

Willem:

Is een van beide soaps toevallig sewende laan? Dat was mijn favoriet daar!