Kaapstad/Capetown - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jeannine DAm - WaarBenJij.nu Kaapstad/Capetown - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jeannine DAm - WaarBenJij.nu

Kaapstad/Capetown

Door: jeannine van dam

Blijf op de hoogte en volg Jeannine

28 December 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hier zwoegen de witte narcisten langs de weg i.p.v. zwarte mensen die wel moéten lopen. De narcisten werken zwetend op nikes of mountainbikes het huiswerk van hun personal trainer af. Beetje pathetisch, vooral als ze rond mijn leeftijd zijn.
Wit Kaapstad ligt verpletterend en overdonderend (ik zou bijna zeggen wellustig) mooi ingeklemd en gekronkeld tussen bergen, kliffen en zee. Zwart Kaapstad ligt in de kale vlakte daarachter..
Langs zee doet de sfeer me sterk aan het Californie van de Beautiful People (Glansmense weet u nog wel) denken. Naast de preoccupatie met het onderhoud van het eigen lijf is er ook veel eerbied voor snelle open sportwagens rolls royces, superstretched limo's (zag er net nog een)en fraai jugendstil of strak modern en onder architectuur gebouwde appartementen en natuurlijk en groen eten. Dat mag ons bekend voorkomen, maar verder op mijn reis ben ik eerder het tegendeel tegengekomen. Te dikke mensen die ongezond eten en alles per auto doen.
Dezer dagen "the festive season" is er gelukkig in het gras tussen boulevard en zee aardig wat tegenwicht in de vorm van grote uitbundig picknickende en schelpen zoekende families van allerlei kleur.
Dat doet een mens goed. Tussen dit alles ligt her en der een werkeloze zijn roes uit te slapen. En dat alles tegen die verpletterend mooie achtergond.
Het centrum zelf heb ik niet echt grondig bezocht, Het is stervensdruk op het moment en de natuur trekt meer. Maar ook daar kan je dezer dagen in een file terechtkomen heb ik op mijn rondje peninsula moeten ervaren eergisteren. (Voor de kenners (zowel bij Camps bay etc als bij Muizenberg Kalk bay en Simonstown stond het lekker vast..) Nou gaf dat voor mij niet zo erg want ik zag alles lekker goed voor de eerste keer. Maar strandbezoek zit er nu niet in. Te druk..(zelfs in Cape point natuurgebied aan zee is t druk)
Nee Capetown rond kerst is wat dat betreft niet echt aan te raden. Het heeft me dan ook een paar dagen gekost om te wennen, maar gisteren tegen zonsondergang langs zee (waar mijn B&B vlak bij ligt)voelde ik me wel een beetje thuis. En morgen vertrek ik alweer! Voormijn laatste 3 nachtjes en dan huistoe kuier!
Maar eerst vandaag nog een wandeling in het natuurgebied langs alle scheepswrakken bij Kaap de Goede Hoop.
PS Had ik trouwens al verteld dat Bakkie zo verbaasd was dat ik hem kon verstaan en dat ik zo goed Afrikaans sprak? Ik moest hem teleurstellen en zeggen dat ik hem inderdaad goed kon verstaan, maar dat ik gewoon nederlands sprak.. De meeste mensen hier hebben geen flauw benul hoeveel hun taal op Nederlands lijkt. Ze zijn verbaasd dat Nederlands zoveel van Afrikaans weg heeft. Op het taalmonument in Paarl (Een wat Blut und Bodem aandoend geheel) staat dat de Europese wortels van het Afrikaans uit het Nedelands frans duits en engels komen! Nou ja die franse, duitse, en engelse woorden gebruiken wij ook allemaal. Afrikaans is Pidgin Nederlands, ontstaan in de tijd dat de VOCers en de kleurlingen (Khoi en San met elkaar moesten communiceren om handel te drijven) Maar dat mag je niet zeggen hier.. t is een heel eigen onafhankelijke taal. Hier. Nou ja over de boeren etc zou ik nog veel kunnen schrijven. Gisteren zag ik er wat over op TV. "The Lost White Tribe" Bang, niet zo slim en een kleine minderheid neigt een gedeelte naar fascistische ideeen. Maar om daar in detail op in te gaan duurt te lang, ik ga de natuur in!
Misschien nog een laatste bericht over een paar daagjes en dan: Naar huis, ook weer leuk! EN: Willen jullie zorgen dat er ijs ligt!
Liefs van Jeannine

  • 28 December 2009 - 08:55

    Elisabeth:

    alors le genre Desperate Huisvrouw là aussi...

    Et le vin sud africain?

    Je t'embrasse.


  • 28 December 2009 - 10:18

    Irith:

    ... ijs, we doen ons best. heb net "piet weerbericht"; het gaat steeds kouder worden... dus er is hoop.
    ik vind het maar koud.

  • 28 December 2009 - 11:06

    Willem:

    Volgens de altijd betrouwbare telegraaf (maar ook volgens het KNMI) komt er elfstedentochtachtige koude aan!

  • 28 December 2009 - 14:29

    Marjan:

    nou ja, misschien wordt het wel koud, op dit moment een stralend zonnetje, ongekend lekker. verder lange rijen toeristen bij de musea. We hebben de kerst weer overleefd, groot kerstdiner met de familie van Dia en op mijn verjaardag naar antwerpen, dat was heerlijk, vooral rustig. goede terugreis! liefs!

  • 28 December 2009 - 16:10

    Jeannine Van DAm:

    deze reactie is van de reizigster zelf: Wegens wederom fuile de tocht naar cape nature park opgegeven, gestrand bij het Rhodes memorial waar je ook wel aardig zit, zeker... Gelukkig heb ik al op de echte punt van de Kaap gestaan (was erg dringen met toeristen als ik van overal) ZOu toch niet k'unnen dat ik terugkom en daar niet geweest ben. Nou ja ik ben er een beetje melig van geworden en wil nu opeens graag sanel naar huis.. ..
    Tot gauw allemaal! Jeannine

  • 30 December 2009 - 23:46

    Wil:

    Dat komt goed uit dat je zin hebt om naar huis te gaan. Nog ff die oudejaarsavond. Wij staan dus op het vliegveld zaterdag, 10.10 uur. Tot dan, een dikke nieuwjaarszoen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2010

we zijn weer thuis...

28 December 2009

Kaapstad/Capetown

24 December 2009

bakkie's B&B en daarvoor..en Dickens

19 December 2009

nieuws en soaps

19 December 2009

verliefd op swellendam
Jeannine

Actief sinds 09 Nov. 2009
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 20003

Voorgaande reizen:

05 November 2011 - 30 Januari 2012

DISCOVERING DOWN UNDER (SE)

02 November 2010 - 07 Januari 2011

alweer zuidafrika?

24 November 2009 - 02 Januari 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: