bakkie's B&B en daarvoor..en Dickens - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jeannine DAm - WaarBenJij.nu bakkie's B&B en daarvoor..en Dickens - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jeannine DAm - WaarBenJij.nu

bakkie's B&B en daarvoor..en Dickens

Door: jeannine van dam

Blijf op de hoogte en volg Jeannine

24 December 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

ik moet een heleboel verslag inhalen nu zo te zien als ik mijn opschrijfboekje vol hanepoten bekijk..
Wat "loose ends" dus.
Heb ik de tocht van Oudtshoorn naar Swellendam al beschreven?`Door geel groene en roze bergen en dalen en kloven. Passen zijn hier vaak omgekeerd, je rijdt op een hoogvlakte' daalt af in een kloof en dan weer de hoogvlakte op. En op ja, die boeren hier zijn een soort Bob de Bouwers als dat jullie iets zegt. Breed, dik, soms hééél groot en voor geen kleintje vervaard en wat hun ogen zien kunnen hun handen maken, maar ze blinken niet uit qua verfijning en subtiliteit zal ik maar zeggen. What you see is what you get..
Nog wat over Swellendam, ik heb daar de joodse potter bezocht, hij heette Schlabberdewatcszi oder so etwas. Deze man, getrouwd met felicity potter die ook potter is woont in een cape dutch house. Een huiske zoals ik me dat vaqn vroeger uit Loosdrecht herinner maar dan 5 keerzo groot: Rechthoekig langs de weg, spierwit en met een rieten dak en leilinden ervoor. Alleen die leilinden zijn hier dikke druivenranken.
Genoeg over Swellendam. De reis ging na Tulbagh naar de winelands waar ik de laatsate 3 nachten voor Kaapstad heb geslapen bij Bakkie in Bakkie's B&B. Die ligt nét na de Bains Kloof, een van de beroemdste passen van ZA, nog lekker buiten op een heuveltje. Al het land eromheen is verkocht door Bakkie aan een estate agent die er sjieke woningen op gaaat bouwen. Bakkie heeft alleen nog zijn B&B en zijn vrouw. Dat is minder zielig dan het lijkt, want hij heeft nu veel geld en maakt daarmee ieder jaar grote wereldreizen. Bakkie is vriendelijk en heel gastvrij en hartelijk, maar in Amsterdam vond hij dat de democratie misschien toch wel een beetje was doorgeslagen (voorzichtig formuleerend en naar woorden zoekend.) Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik toen niet beter doorgevraagd heb, maar een beetje sussend gereageerd.
De winelands dus: Lijkt qua uiterlijk een beetje op de Bourgogne, maar dan met majestueuze grijze bergen op de achtergrond die al wat tafelachtige vormen beginnen aan te nemen.. je voelt de decadentie en verfijning van de grote stad duidelijk naderen met al zijn pro's en con's.(Veel lekkerder en minder calorierijk eten, verveelde smart gekleede dunne touristen, hogere prijzen etc. etc.
Nu zit ik hier bij Bakkie vlak bij Paarl en dat schijnt de minst touristiese stad daar te wezen. Wat ik leuk vond was dat er een prachtig natuurreservaat is waar je heerlijk kan wandelen en boekie lezen bij de diverse waterdammen, en zwemmen ook. Buiten het weekend om geen hond te bekennen. Heerlijk. Veel winetasting heb ik niet gedaan, dat vind ik toch leuker samen met anderen.
Nou what about Dickens?? Zo rijdend door Paarl, waar de luxe van Kaapstad al een beetje begint en waar ook veel fabrieken en townships zijn moest ik steeds weer denken aan hoe Dickens de wantoestanden en uitbuiting in het engeland van de 19de eeuw beschrijft. Eigenlijk is dat hier nu ook nog aan de gang. Als je nagaat dat een goede "housemaid" zo'n 800 rand (is minder dan 80 euro) per maand verdiend en haar middleclass werkgevers meer dan het 15 voudige.. En dat die housemaid daarvan een ik weet niet hoe grote familie moet onderhouden, want de werkeloosheid is hier gigantisch. En dat er geen verzet tegen die misstand is want vanwege die werkeloosheid voor jou 10 anderen.
't Is raar, maar hoe dichter je aan de luxe raakt , hoe meer je aan al die misstanden hier moet denken.
Of noiu ja eigenlijk is dat helemaal niet raar natuurlijk.
Een wat minder optimistisch einde deze keer, maar dat verhindert mij niet jullie allen een geheel heerlijk en (ver)vullend kerstfeest te wensen!
(En Marjan, alvast gefeliciteerd!) Liefs Jeannine

  • 24 December 2009 - 15:31

    Irith:

    ... zalig kerstfeest ook voor jou!!!
    wij gaan zo aan de kube... als ik de krachten kan opbrengen misschien nog een waddeling

  • 24 December 2009 - 18:16

    Elisabeth:

    Joyeuse fête à toi aussi.

    Je suis curieuse de lire tes impressions du Cap. C'est un drôle de pays et parfois un pays pas drôle du tout...

    La neige fond, les gens ont commencé la folie des courses de Noël très tard à cause du mauvais temps mais se sont rattrapés en 2 jours.
    Je reste agréablement chez moi au coin du feu, d'où je t'envoie de grosses Bz.

  • 25 December 2009 - 18:06

    Willem:

    fijne kerst daar in de zon. gr...
    hier 2 garden en regen. zucht.

  • 26 December 2009 - 12:34

    Via Artis:

    Vandaag - op eerste kerstdag - is ons hoogbejaarde nijlpaard Tanja overleden. Ze is 49 jaar geworden. Tanja is geboren in Artis (2-6-1960) en ze was een van de markante bewoners van de dierentuin. Tanja had al geruime tijd problemen met haar gezondheid, die de laatste tijd snel verergerden. In overleg met de dierenarts is besloten haar niet langer onnodig te laten lijden.

    Artis en haar verzorgers zijn erg aangeslagen door dit grote verlies. Voor iedereen die afscheid wil nemen is er een gedenkplek voor tekeningen en bloemen bij haar verblijf gecreëerd.


  • 28 December 2009 - 08:03

    Ria:

    Jeannine,
    we zullen ons best doen voor het ijs, maar de eerste wedstrijden op natuurijs waren al meer dan een week geleden. En er was veel sneeuw. Heel veel sneeuw, de treinen reden nauwelijks, je werd aangeraden thuis te blijven.
    Nog een dikke week en het zuid afrikaans avontuur zit er alweer op. Laat je nog weten wanneer je op schiphol arriveert, ijs en weer dienende sta ik er dan.
    Geniet nog van de laatste week, lieve groeten uit Amsterdam, de Pijp.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2010

we zijn weer thuis...

28 December 2009

Kaapstad/Capetown

24 December 2009

bakkie's B&B en daarvoor..en Dickens

19 December 2009

nieuws en soaps

19 December 2009

verliefd op swellendam
Jeannine

Actief sinds 09 Nov. 2009
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 20005

Voorgaande reizen:

05 November 2011 - 30 Januari 2012

DISCOVERING DOWN UNDER (SE)

02 November 2010 - 07 Januari 2011

alweer zuidafrika?

24 November 2009 - 02 Januari 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: